Bacalah Ayat Ini Saat Kita dalam Kesempitan, Nescaya Allah Akan Kirim Malaikat Untuk Membantu.

 Add Me  Follow Me  Follow Me  Follow Me
Image result for ust don

Tersebutlah satu orang laki laki yg menempuh perjalanan dari Damsyik ke Zabadani. ditengah jalan, ada laki laki lain yg berniat menyewa keledainya. Walau tidak dikenali, beliau membolehkan lelaki asing utk menyewa keldainya. Keduanya terjadi menuju satu tempat, beriringan.

Ayo melalui arah sini, ajak Lelaki penyewa keldai. "Tidak, saya belum sempat melalui jalan itu. Sila tempuh jalan lain. "Jawab si laki laki. Mengelak.
Tenang saja, "rayu laki laki penyewa keldai," aku yg bakal jadi penujuk jalan. "

Keduanya pula berunding sampai lelaki perdana mengikuti saran lelaki yg menyewa keldainya.
Tidak lama selepas itu, kedua-duanya sehingga di satu buah lokasi yg sukar dilalui. Medannya curam & curam. Lelaki pemilik keldai menonton ada sekian banyak mayat tergeletak di sana.
Tidak disangka, lelaki yg menyewa keledainya turun sambil menodongkan sebilah pedang. "Turunlah serta-merta! Saya dapat membunuhmu! "

Lelaki pemilik keldai pula berlari sekuat kemampuannya. Beliau berikhtiar mengelak, namun sia-sia lantaran sukarnya medan yg mesti dilalui.

Ambil sahaja keldai akulah yang menguasainya.
Bebaskan saya. "Papar lelaki pemilik keldai. Nyawanya terancam. Pasti. Saya tak mahu mensia-siakan keledaimu. Namun, saya pula mau membunuhmu. "Gertak si bujang. Bengis.
Tidak henti-henti, lelaki pemilik keldai ini mengemukakan nasihat. Dia serta membacakan ancaman-ancaman Allah Ta'ala dalam Al-Quran & hadis Nabi berkenaan dosa membunuh & jalankan jenayah dengan cara biasa.

Di Sayangkan, laki laki itu tidak mempedulikan. Nafsu membunuhnya telah bulat. Tidak dapat dicegah. Mustahil diurungkan. "Jika begitu," ucap lelaki pemilik keldai, "izinkanlah aku mendirikan solat. dua rakaat saja. "

Baiklah, "bentak lelaki jahat," tapi jangan sampai lama-lama! "Qadarullah, seluruhnya hafalan lelaki pemilik keldai hilang. Disaat sibuk mengingat-ingat, laki laki tidak mempunyai kesedaran itu menengking menyergah & menyuruhnya bergegas.Hasilnya, teringat satu ayat oleh lelaki pemilik keldai ini. Dia membaca


Related image

firman Allah Ta'ala dalam surat An-Naml [27] ayat 62,
Atau siapakah yg memperkenankan (doa) orang yg dalam kesusahan jika dia berdoa Kepada-Nya & yg menghilangkan kesulitan & yg menjadikan anda (manusia) sbg khalifah di bumi? Apakah tidak hanya Allah ada tuhan (yang lain)? Teramat sedikitlah anda mengingati (Nya). "

Seketika itu pula, "papar si lelaki," dari mulut lembah muncul satu orang penunggang kuda mengambil tombak. Ia melemparkan tombak serasi di dada laki laki jahat itu sampai serentak tersungkur tidak dengan bernyawa. "
Siapakah engkau? "Bertanya laki laki pemilik keldai penuh sebak, sekali gus harus terima kasih.

Akulah Hamba-Nya Beliau yg memperkenankan doa orang yg dalam kesusahan bila ia berdoa Kepada-Nya, & yg menghilangkan kesulitan. "Kisah mengagumkan ini serta dituturkan oleh Imam Ibnu Katsir dalam Tafsir Al-Qur'an Al-Azhim.

Wallahu a'lam.
Sumber: kisahikmah
gambar sekadar hiasan

Post a Comment

0 Comments